Utmaning

 
 
 
En prövning idag, tösen och jag hade mammadotter mys i eftermiddags/kväll. Mys med film och gotte. För henne. Vi gick till videouthyraren lånade film...o sen...gotteköp. LÖSGODIS! Mitt favvisgotte. 
Gick en bit bort medans hon plockade. För att sen komma på att bäst att plocka litegrann till lillebror oxå annars hade han blivit ledsen. Så jag stålsatte mig och drog på skygglapparna. Plockade lite grann och försökte se på godiset  som om de vore något annat jag plockade. GODKÄNT!
 
Men när vi nu ikväll tog fram de så vet inte hur många gånger som min hand nära for ner i godisskålen utan att jag tänkte på de. Av ren reflex. Skrämmande. Ändå va där inte något godis som jag verkligen ville ha. ( de vågade jag inte plocka till honom. Än)
Men det gick, nu sover båda och gottet är bortplockat. Stolt över mig själv.
Är mycket gladare vid fredagsmyset idag än vad jag har varit innan. Inte så irriterad som annars. Känns bra.
 
Om nu någon undrar varför mina barn fortfarande får godis när jag pga hälsoskäl avstår så dels så får dom det en dag i veckan, under rimliga forhållanden, alltså inte obegränsat och var och varannan dag. Och sen så mår dom inte dåligt av det. Dom har inte mina sjukdomar i bagaget, dom har ej eksem som kliar och framförallt , ja jag är kanske löjlig, men barn och godis... ja de hör lite ihopa. Ja jag vet det finns andra lika goda alternativt säkerligen( har inte hittat ngt än dock ) och det kan vara skadligt osv. Men det är mina barn och vill dom ha godis fredag eller lördag så är det helt ok. Tycker att allt det med socker och barn kan gå till överdrift ibland. MEN alla avgör själva, var och en väljer vad man tycker är bäst för sina barn. Sicken tur va? =)
 
Men däremot funderar jag ibland på varför mys och gotte hör ihop? Varför? Ska man umgås med vänner, familj eller släkt och vänner. Oavsett så är det mat, mycket mat, go dryck och gotte som ingår. Det är själva tråden i mötet. Man ses över en fika, man ses över en middag, bio med något gott innan och kanske ett glas ute? Varför inte göra något aktivt tillsammans? Jag ska absolut inte säga något, vi är precis likadana. Är det mys på gång ja då startar hjärnan direkt och planerar in vad vi ska äta.
Får försöka tänka lite mer  utanför boxen. Våga testa gå emot strömmen. 
Det får bli ett mål i år. Att våga vara mer aktiv i umgänget.
Hänger ni på?
 
 
 
 
1 Fröken M:

skriven

Gud va du är duktig !! Jag önskar att jag hade samma självkontroll, men icke...
*suck*
Kram på dig !!

2 Cecilia Mattsson:

skriven

Åh, det är så svårt med det här godiset. Kan det bero på att man är uppväxt med det, inkörd på godis redan från början? Det är jag, jag har alltid fått godis! Mina första år innan jag fick en dagisplats var jag hos min farmor. Fick alltid godis, kakor och sockerkakssmeten...På min första kontroll hos tandläkaren (4år) hade jag åtta hål i tänderna!! Sen har det fortsatt med mitt sockerintag!
Jag har också svårt att bryta myset och godiset. Varför ska det tuggas gotte på fredagar och lördagar framför tv när jag inte gör det de andra dagarna? Jag har jättesvårt att bryta detta!!
Tycker att du är jättestark som kan hålla igen, fortsätt så!!

3 Thea:

skriven

Tycker det är jättebra att dina barn bara får godis en gång i veckan!

4 Jessica Högberg:

skriven

Klart barnen ska ha godis IBLAND. Så länge dom inte mår dåligt...
För stort focus på vad som bjuds och vilka som äter vad när man ses, men visst är det trevligt att umgås med mat och dryck=)

5 Rund är också en form!:

skriven

Bra gjort!
Det viktiga är att hitta det som funkar för en själv. :-)

Själv försöker jag SKÄRA ner på godis. Att bara äta det på helgen, för jag vet att förbud inte funkar (för mig).

Kram M

Kommentera här: