Dag 1 Uppvaknandet, beroende

 
Då jag började min utmaning den 11 Januari i år. Så får jag ta och skriva ikapp tills dagens datum. Så idag kommer det bli många inlägg.
Morgon:
Vaknar och inser direkt att denna utmaning är det enda rätta. Ja, för
att få bukt med problemet.
För så fort jag får upp ögonen skriker min kropp efter SOCKER!!
Helt sjuk. Utan att riktigt förstå det först så tänker jag hela tiden på vad i gotteväg vi har där nere i köket. Lite smått hysteriska tankar. Det är precis som om kroppen är i behov av sockret NU MEDDETSAMMA!!!
Otäckt tycker jag att det kan ta över ens liv såhär mycket. 
Tittar tillbaka på senase veckorna.
Jodå, det första som jag satt i mig på morgonen har varit kakor i mängder och gärna någon godis bit oxå. Hemskt.
Har rusat från 58 kg till 63 sen december. Då jag körde noll socker ( 23/11-23/12) Förstå hur mycket socker jag har krängt i mig!
Men det är inte vikten som spelar in här! Det är mitt mående. 
Jag är darrig i hela kroppen, har så gott som alltid huvudvärk, vaknar med det. Är alltid på ett lustigt humör. Blir rädd för mig själv ibland ju för jag är irriterad och känner mig deprimerad. Mycket märkligt då jag inte vet varför.
Utan att egentligen innerst inne är jag glad idag. Hela familjen är ledig, vi har inga planer alls för dagen. Igår bestämde vi att det är One Piecen som gäller hela dagen. Mys,
 
En sak har jag tänkt på. att jag måste vara en "beroendeperson" .
Ja alltså en person som har lätt att fastna i ett beroende, i mitt fall socker. Den vita faran.
För när jag då och då tar en sockerfri månad klarar jag det galant om jag bara ger mig fan på de, står ut och kämpar. Det är tufft men det går. Men utan något förbud har jag ingen "spärr". Inte hemma. Nej jag kan inte ta exempelvis en kaka, jag blir hysterisk och stressad av att veta att där finns fler som jag kan äta. Fler kakor som ligger där och väntar. Jag blir hysterisk och stressad inombords. Och inom kort så är alla kakor/godis uppätna. Först då kan jag andas ut. Då blir jag lugn.
Det är helt enkelt allt eller inget med mig som gäller.
Så nu kör vi inget!
 
Håll tummarna!
 
Dagens Status
Humör: Låg, känner mig stressad och deprimerad, samtidigt spänd inför denna resa.
 
Hud: Mina eksem är i en riktigt jobbig fas. Har haft massa sår och sprickor på händerna sen november. 
 
Lungorna/Propparna: Tryck smärta över vänstra lungan.
 
Huvudet: Huvudvärk. Ep:n lugn sen den ökade dosen o november.
 
Magen: Ofta ont i magen. Svullen, ser ju ofta gravid ut. Och oj vilka gaser!
 
 
Lunch
Suck. Allt jag tänker på är gotte. Så frustrerande.
Ligger och läser på soffan men läsandet avbryts av elaka sockertankar hela tiden.
Ingen koncentrationsförmåga alls.
 
Sen eftermiddag
Usch vart jag än ser mig omkring här hemma är det socker. Kakor, bullar, godis, choklad osv...
Fick sluta läsa och sysselsätta mig med bakning. Ja bara kmäckebröd, inget socker.
Extremt sockersug nu efter maten.
 
Kväll
Tung dag. Första dagen på ett par veckor utan gotte.
Huvudvärk igen. Irriterad och rastlös. Usch om det är lika tufft imorgon.
 
 
 
 
 

Kommentera här: